Foto izložba “Gušti”
Ovogodišnji fotografski natječaj u organizaciji Foto sekcije DLS Pazin, okupio je dvadesetak autora sa sedamdeset i devet radova. Na široku i nezahvalnu temu GUŠTI, ili zadovoljstva, autori su odgovarali različitim motivima. Najčešće je tema bila čitljiva tek u nekom dubljem sloju izčitavanja motivike radova.
Fotografija u suvremenoj umjetnosti nosi drugačije zahtjeve od nekih prijašnjih perioda. Prihvaćena je kao relevantna likovna tehnika uz izmijenjene kriterije. Tako oštrina ili dokumentarnost nije najvažnija. Tijekom rada na ovom izboru, uzimani su u obzir i ovi faktori. Stručni žiri, Marija Ivetić, Nina Šperanda i Eugen Borkovsky, više je puta prolistao i pregledao sve prispjele radove. Selektiralo se prema likovnoj kvaliteti svakog pojedinog rada (kompozicija, izrez, kolor i sl.) ali i prema tematici s blagim odstupanjima od likovne kvalitete u ime zadovoljenja okvira teme natječaja.
Prvu nagradu dobio je rad Marka Cerovca. Najkvalitetnije karakteristike ovog rada su kompozicija i kvaliteta samog uratka. Tematski ona zadovoljava tek nakon promišljanja promatrača o zadovoljstvu osvježenja tijela i samog čina skakanja i leta s litice u vodu.
Drugonagrađeni rad potpisuje Doriano Orbanić. Rad je i kompozicijski i koloristički stabilan. Začudnost teme raspodijeljene u planove privlači najviše pažnje. Kadar kao da je izvučen iz nadrealističkog sna i smješten u sasvim uobičajen prostor.
Fotografski entuzijasta, Igor Blagonić autor je trećenagrađenog djela. Rad formalno prikazuje brežuljkasti vinograd. Eliminirano je suvišno a prikazan je samo raspored linija i površina bogata kolorom. Autor kadrira realnu situaciju i izrezom ju pomiče ka apstraktnom.
Tri pohvale za pojedinačne radove dodijeljene su radovima Ane Fornažar, Marijana Blažine i Doriana Orbanića. Marijan Blažina izrezuje, kadrira dio čaše u kojoj bi, vjerojatno, trebalo biti vino. Tako je zadovoljstvo prikazano u namjeri. Doriano Orbanić izuzetno životno i dokumentarno predstavlja svirače izrezujući kadar na osobni doživljaj bez obzira što zanemaruje ostali dio scene. Ana Fornažar također dokumentira situaciju ali izbor elemenata usredotočuje na dojam trenutka. Začudnost je u nedoumici promatrača koji uočava prazan tanjur i zadovoljnu (situ) mačku u ambijentu kuhinje.
Posebno dojmljivu kolekciju koja je pohvaljena predstavlja Dalibor Talajić. Ovi radovi odišu izuzetnim atmosferama izabranih scena. Jedan progovara mirom „čakulanja“ nonica u lokalnom dvorištu. Drugi rad karakterizira odnos bijele mačke koja prelazi preko puta mačoidnom muškarcu. Treći donosi uvjerljivu energiju dviju ruku koje čiste ribu. Ovi radovi možda su najpromišljenije ostvarenje ovog natječaja.
Pohvalu za kolekciju dobio je i Mirko Dabić. On u krupnom planu predstavlja dio rituala hranjenja. Autor se objektivom sasvim približava motivu i bez režije bilježi scene pripreme i gotovog obroka. On se oslanja samo na najneophodnije činjenice premise.
Kao zaključak mogu konstatirati da su od mogućih „gušta“, zadovoljstava, obuhvaćeni jelo i piće koji su na prvom mjestu. Slijede neke tjelesne ili vizualne teme gdje je zadovoljstvo učestvovanja, primjećivanja ili reakcije na uskraćivanja razumljivo iz narativnosti motiva. Čudi činjenica da erotika nije uopće zastupljena. Čini se da erotika u Istri ne pripada Guštima. Mnogo više se pridaje nekim drugim zadovoljstvima: jelu, plesu, zalascima sunca… Nisam uvjeren u iskrenost istarskog fotografskog tijela… Ipak, ovaj problem pripada sociolozima i psiholozima…
Potrebno je još zahvaliti na učešću i čestitati autorima koji su izabrani za izlaganje na izložbi a to su: Bogomir Duzbaba, Dragan K. Došen, Saša Dejanović, Goran Gromski Skorup, Loreta Blagonić, Ronald Gubić, Sandi Zović i Lenka Šajina.
Eugen Borkovsky, V. 2010.