Kulturna industrija – prijetnja ili šansa?

Kulturne industrije u svijetu vrte ogroman novac te doprinose razvoju i zapošljavanju, ali u sveopćoj komercijalizaciji pitanje je koliko u toj “industriji” ostaje same “kulture”, neizrečeni je zaključak s predavanja Maura Dujmovića kojim je otvoren četvrti dan festivala Sedam dana stvaranja u Pazinu.

U predavanju nazvanom Kulturne i kreativne industrije kao generator razvoja urbanih sredina Dujmović, predavač i istraživač socio-kulturnih aspekata turizma i kulture na Odjelu za ekonomiju i turizam Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli, dao je odličan i intrigantan pregled takozvanih kulturno-industrijskih trendova u razvijenom zapadnom svijetu. Uz činjenice (za naše prilike – zastrašujuće, pogotovo kad se spominju iznosi novca uloženog u kulturnu proizvodnju) ukazao je i na ironične komentare (uglavnom filmiće s interneta) iz istih tih kulturnih miljea koji u krajnjoj komercijalizaciji kulture vide opasnost i prijetnju za slobodno kulturno stvaralaštvo.

Tema je bila vrlo zanimljiva, ali vremena za raspravu nije bilo jer je program festivala neumitno išao dalje, no publika je pokazala interes da o tim temama u budućnosti  uspostavi neki medij za kontinuiranu raspravu, pogotovo u kontekstu naših prilika koje su s konkretnim situacijama koje je predočio Dujmović skoro neusporedive. Primjerice, ubacit ću ovdje jednu svoju misao, bilo bi zanimljivo znati koliko je u tim zapadnoevropskim, američkim i australskim “kulturnim industrijama” zapravo riječ o kulturnim politikama, a koliko o tržišnom kapitalizmu zainteresiranom za proizvodnju i trgovinu kulturom.

Naposljetku, nitko od nazočnih nije izrazio želju da takvo što vidi u primjeni i kod nas iako se s globalizacijom naslućuju i takvi procesi, samo što ih neki vide kao prijetnju, a neki kao šansu. U svakom slučaju, bolji pogodak s tom temom postigao bi se da je, umjesto kratkog predavanja, održan malo dulji okrugli stol. Uslijedio je “filmski” nastavak festivalskog programa.

Morana Komljenović najprije je predstavila knjigu Stane Jeličić “Fade In – Direkt na papiru” u kojoj su riječju i slikom predstavljeni protagonisti televizijske dokumentarne serije “Direkt”. Ova je serija od 2002. do 2010. u hrvatski medijski prostor uvela sasvim nov način sagledavanja i predstavljanja problema i tema vezanih uz mladi naraštaj govoreći o identitetima, životnim stilovima, predrasudama, tabuima i društvenom raslojavanju u urbanim i ruralnim procesima. Kako se od siječnja 2010. nove epizode “Direkta” više ne snimaju (iako se stare često repriziraju), knjiga “Direkt na papiru” takoder je svojevrsno svjedočanstvo o generaciji koja je odrastala i sazrijevala u prvom desetljeću novog tisućljeća. Uz predstavljanje knjige, festivalskoj je publici prikazana i nikad emitirana epizoda “Direkta” s naslovom “Od 6 mjeseci do 3 godine” redatelja Miroslava Sikavice o štićenicima “korekcijske ustanove” u Turopolju.

U nastavku večeri Marko Zdravković Kunac predstavio je Pulsku filmsku tvornicu kroz predavanje Autorsko stvaranje filma. Tijekom predavanja prikazani su filmovi “Mladi
i usmjereni” Zlatka Pančića, “Biciklist” Pere Šćulca, “…i na kraju mravi pojedu ribu” Velimira Todorovića i Rajka Bona te “Autobiografski, kostimirani” Maje Koroman, na čijim je primjerima Zdravković prikazao proces autorskog stvaranja filma od nastanka ideje i osmišljavanja načina njenog iznošenja, njezinog mijenjanja tijekom snimanja i  montiranja pa do finalne reakcije gledatelja na film koja može i promijeniti prvobitnu zamisao autora o smislu njegova uratka, odnosno o cilju koji se njime želi postići.

Četvrta festivalska večer zaključena je koncertom “progresivne” rock skupine Snovi iz Pule.

Glas Istre, 19. kolovoz 2011.

Komentari
Najčitanije u 7 dana
Anketa

Jeste li zadovoljni dijelom proračuna o kojem odlučuju građani


Pogledaj rezultate

Prethodne ankete

Najčitanije u 30 dana

© iPazin.net portal 2001. - 2021.